I AM STRONG ENOUGH

BUT IT DOESN'T MEAN I CAN'T CRY AT ALL

Wednesday, January 12, 2011

Haiwan Jenis Apakah Anda?

Entry ni sekadar berdasarkan pengalaman. memang ada kaitan antara yang hidup dan mati...

kadangkadang kita boleh rasa mual dengan perangai atau sikap segelintir orang yang kononnya suci, akan tetapi neraka dah tempah awalawal..jom kita kongsikan bersama beberapa perkara yang memang ada kaitan dengan sesiapa sahaja...

pertama
orang yang kononnya baik dan sah2 dah tempah syurga. yang kononnya memang dah takda tempat lain untuk dia melainkan syurga! orang macam ni tak habishabis bercakap tentang perkara yang baik, memang satu perbuatan yang muliia, akan tetapi hanya pandai bercakap ja, padahal buatnya tidak. asyik nasihat orang lain suruh solat, ingat tuhan selalu. padahal, diri sendiri tak pernah atau jarang solat. dosa dah berkilokilo tak nampak, salah orang lain nampak je. bila orang lain buat salah nampak ja, diri sendiri buat salah, tetap nak pertahankan itu adalah betul. hanya betul dimata dia. orang kategori ini spesis gajah! ternak dosa banyakbanyak sampai gemok!

kedua
orang spesis ni selalu je cakap yang hebathebat tentang diri sendiri. kalau boleh dialah yang hebat. bila orang lain ada masalah, pandai pula cakap "rilex la, masalah je pun. semua orang ada masalah, jangan lari dari masalah". tapi bila dah kene batang hidung sendiri, pandai pulak nak meroyan, tak tentu arah. macam dah tak cukup tanah nak lari dari masalah tu. orang kategori ni sesuai untuk calon nyamuk aedes yang sedap untuk ditampar supaya dia sedar diri, lagi sedap kalau cepat mati.

ketiga
orang spesis ni selalu selalu jadi orang ketiga dalam satu pergaduhan. bila orang pertama dan kedua dah diam, dia pulak yang sibuksibuk nak naikkan semula bahang keadaan. orang ni suka jadi batu api yang ditempah khas dari neraka. orang macam ni memang mulut patut diikat dengan tali lembu, lepas tu tarik keliling bandar. spesis macam ni dikenali sebagai khinzir diikat hidung. hidung kasi lurus sebab senang nak hidu salah orang lain.

keempat
orang yang seterusnya ni, bersifat tawadho', berilmiah, suci dari sebarang dosa. kalau di laman sosial, suka cakap yang baikbaik sahaja- itupun kalau teman chatter dia tuh bukan dari citarasa dia. padahal, kalau chatter tu memenuhi citarasanya, mulalah buat ayat manis supaya sekurangkurangnya dapat melampiaskan nafsu serakah macam anjing yang dah 3 tahun tak pernah bersetubuh. orang kategori ini dinamakan sebagai kucing betina yang sangap, kerana punggung sentiasa terangkat walaupun dada rebah kebumi.

kelima
orang ni pula kategori manusia yang dapat rahmat dari unta di padang pasir. orang macam ni selalunya suka berlebihlebih bila bercakap. orang lain mix, dia pon nak jugak, orang lain ada kereta yang canggihcanggih, dia pun ada jugak! orang ada lover, dia pon nak jugak! tapi realitinya semua itu atas nama! atas nama sematamata. orang kategori ini selalunya jarang dijumpai. dugong putih!

keenam
orang maca ni adalah kategori diantara mereka yang selalu cari masalah dengan orang lain. bila dah sakitkan hati orang lain, pandai pulak kata ia adalah sebahagian dari kehidupan, hidup tak selalunya indah. tapi, bila kawankawan sekeliling menyakitkan hati dia, mulalah dia nak sentap lebihlebih. kawan pon dia ishtihar jadi musuh ketat dunia akhirat. macamlah dia tu dijanjikan kebahagiaan yang selamanya tanpa insan yang bernama kawan yang mana mungkin boleh membantu dia waktu susah. orang seperti ini adalah kategori beruang! kenapa beruang? asyik nak marah tak tentu pasal dan selalu fikir dia tu besar dan bagus!

ketujuh
orang macam ni selalu sangat demanding. kononnya dia hanya boleh hidup dalam keadaan yang selesa sahaja dan tak pernah keluar dari zone itu. kalau nak berkawan, mesti memenuhi keperluan yang dia letakkan seperti mempunyai rupa paras yang menawan, duit tak luak nak dihabiskan, dan yang paling menjengkelkan, setiap kali nak keluar untuk bersosial, kawankawan kene sponsor dia dari atas ke bawah. makan minum kene sediakan sebab dia merasakan dia adalah mahkluk tuhan paling seksi. tak ada sesiapa pun yang mampu kalahkan kecantikkan atau kekacakkan dia. spesis ini adalah lahir dari keturunan labilabi kerana mempunyai gigi yang setajam pisau yang boleh cukur kawankawan sampai habis darah.

kelapan
makhluk jenis ini sentiasa mengharapkan orang lain untuk memudahkan harihari dia. kiranya dia adalah diktator yang mentadbir sekalian alam dan hanya dia yang boleh mengeluarkan arahan. sesiapa yang tak ikut arahan, maka dia akan menyumpah seranah dan menggunakan sihir dia untuk menukarkan mereka menjadi batu. kononnya hanya cakap dia saja lah yang betul! orang lain semuanya salah! makluk ini namanya ikan toman gigi palsu. sebab banyak sangat gigit jari orang yang tersalah tunjuk siapa yang salah.

kesembilan
orang macam ni susah untuk dijumpai. mereka yang selalu pasrah dalam apa jua yang berlaku. bila ada masalah, dia akan tarik diri. kalau ada sebarang pertelingkahan, dia akan salahkan diri sendiri. orang macam ni jenis tak kacau sesiapa, hidup dengan dunuianya sendiri, tetapi tak bermakna dia tidak bersosial. dia lebih bersifat memendam rasa bila ada yang tidak menyenangkannya. dia mampu membuatkan orang lain menyayanginya bukan kerana paras rupa, akan tetapi hati yang baik dan jiwa yang bersih. orang seperti ini kategori ramarama atau pepatung yang indah untuk dilihat tetapi sayangnya hidup tak lama dan sukar dijumpai...

2 comments:

Anonymous said...

B.I.T
: Kiranya ko ni kotegori mane..?
Klu ko tanye aku la..Ko kategori "lipas". Kalau ade masalh je ko lari. Tp curiosity ko tinggi nk tau. ko dtg blek tgok, cari. tapi ko kne balik smpai separuh mati pun g balik tgok cari. Mmg agk sukar nk cari. nk kata degil tu agaknya. Dalam diam simpan seribu perasaan kesumat. Hanya ko sorang je tau. Sbb tu ko slalu lari sbb bg ko, org lain xpernh nk faham perasaan ko dan xkan faham. Bg ko, dunia ni sepi. Boleh hilang arah tuju camtu ja. Susah nk terima kata orang lain. Suka membuktikan kata sendri melalui fakta.

Manusia sebenarnya ada dua jenis ja. Yang baik dan yang jahat. Ko pilih la mane ko nk jd. pastu fikir ape ko nk capai dlm hidup ko,
Ahmad Firdaus Isa.

(Hazrul Nizam : Kaulah Segalanya.)

Ahmad Firdaus @ Yau said...

kategori lipas? xpernah pulak dengar atau terbaca kat mana2 psikology entry reagrding lipas ni.

bagi aku la,curiosity aku memang tinggi sebab i got a good hunch in judging things. aku memang suka simpan perasaan sebab bila aku dah puas merasa sakit, nanti aku akan rasa hepi at the end.

hidup ni sepi? aku x rasa macam tu pun, life aku ok je, cume wat i throw out in here is only the dark side of my journey, yang baik2 dan happy2 i keep it for myself and the one who close to me.

hilang arah? aku x pernah rasa hilang arah tuju pon, sebab aku dah ade dunia aku dan aku selesa with my strong position as what i have now. dan aku tau kemana aku nak pergi...

Suka membuktikan kata sendri melalui fakta.? memang melalui fakta pun, entry dalam blog ni kebanyakkan melalui facts yang aku pernah terbaca through many of psychology guru's in arround the world, cuma aku came out with my own way supaya x namapak ada unsur plagiat disitu..

thanx for the comment dude :-)

(angel-akon)