I AM STRONG ENOUGH

BUT IT DOESN'T MEAN I CAN'T CRY AT ALL

Wednesday, July 21, 2010

Potensi Diri

bila bercakap soal hati yang terluka, ia berkaitan satu perkara shaja. bagi si mangsa yang berada dalam situasi macam nie ... mereka takut untuk mencari cinta yang lain .. sebab takut tidak di terima ....


atau dalam erti kata lain .... mereka TIDAK DAPAT MELIHAT dan SEDAR akan potensi diri mereka sendiri ... kalau kita tengok bintang AF atau bintang RTM ... kita cakap macam nie lah ... "boleh pergi jauh lagi nie ... "


tapi kalau dalam soal cinta ... kita biasa akan cakap ... sudah la tu.. ko boleh dapat lebih baik lagi lah!!!"


cuba tanya diri sendiri, siapa yang pernah terfikir tentang potensi cinta anda sendiri? .... atau adakah anda sudah menganggap…what you have is good enough? .... dan tahukah level mana kita berada di dalam memilih untuk bercinta dengan siapa? …atau untuk berkahwin dengan orang yang macamana?


rasanya ramai yang tak pernah tanya soalan ini pada diri sendiri ... yang kebanyakkan tahu ... main belasah aje...


atau mungkin korang rasa korang tahu ... korang rasa he or she is good enough. BUT, if you tak happy or if you selalu je bermasalah dengan dia.... MALAH jika both of you susah .... even untuk berkomunikasi, tak boleh nak berterus-terang, sentiasa hidup menipu…Well, there’s must be something wrong with your relationship... BETUL TAK??


TAPI KEBANYAKKAN DARI KITA akan teruskan juga ... sebab apa?? SEBAB KITA RASA DIA DAH JADI TERBAIK UNTUK KITA ... Walhal…yang sebenarnya, kita boleh memiliki pasangan yang lebih baik daripada dia lagi!


korang gie lepak kat memana or tengok kekawan korang yang ada couple ... ada tue teraniaya dengan pasangan nya yang menyeksa mereka fizikal dan mental.... dan jangan terperanjat ... most of the time pun kita juga selalu melihat pasangan yang tidak layak pun untuk dia.....!!


some of them pula kerana rasa rendah diri lalu hanya memilih ala kadar sahaja.... sedangkan dia layak untuk mendapat pasangan yang lebih baik.


ada juga yang berkata .... "Ishh…pasal apa lah dia masih dengan dia tu, sedangkan dia tak happy… sedangkan dia kena pukul… hidup melarat… ishh why la? Sedangkan dia berpelajaran… berkerjaya tinggi… tapi dihina, eeiihh, macam dah tak ada orang lain!"


JAWAPAN dia senang aje... "DIA TIDAK SEDAR AKAN POTENSI CINTA DALAM DIRI SENDIRI!" (same goes to me..ngee~)

kadang-kadang... orang yang kita gila-gilakan tu, sebenarnya, tak layak pun untuk kita. We can get better! ... dan kadang-kadang yang tolak cinta kita itu pun sebenarnya, tidak punya keyakinan untuk memiliki kita, malah segan dan takut kehilangan kita…lalu menolak cinta kita.....


ada plak yang rasa diri sendiri kekurangan ... hanya kerana kita tidak sedar akan potensi diri kita untuk bercinta dengan sesiapa....


ambil lagi pendekatan yang mudah .... TIDAK semestinya dia kaya OR tidak kaya OR sederhana, dia boleh bahagiakan anda. TIDAK semestinya dia lawa OR cantik OR hensem OR tak lawa, tak cantik OR sederhana OR WHATEVER…lalu dia boleh bahagiakan anda…


SEBALIKNYA ..... yang boleh bahagiakan anda adalah yang MAHU membahagiakan anda, yang BERUSAHA untuk membahagiakan perhubungan anda berdua, yang BERUBAH dari masa ke semasa demi masa depan yang cemerlang for both of you, TIDAK KIRA…kaya atau miskin, tua atau muda, hensem atau tidak, cantik atau buruk, hitam atau putih…NO!


yang dikira adalah kemahuan dia, usaha dia, the effort to change to make the relationship better, the needs and hunger for happiness! Itu yang dikira....


so bangun dari mimpi indah yang anda cipta sendiri .... jangan fikir anda sudah cukup dengan siapa yang anda ada jika anda tidak berpuas hati atau tidak bahagia bersamanya, think back…dan cuba sedari “Apakah tahap potensi diri aku dalam cinta sebenarnya? Dan siapakah yang benar-benar layak untuk aku?”


p/s: entry kali ini diambil dari sebuah blog (dengan IZIN tuan empunya) yang memaparkan kisah cinta, aku sekadar berkongsi kerana ia serba sedikit berkaitan dengan diri dan kisah cinta aku...


::Dan kerana aku masih lagi tidak sedar akan potensi diri untuk bercinta, aku masih sakit kerana cinta lama::

1 comment:

diyah_Noh said...

thanks share post ni..

Phrase yg paling best: Bangun dari mimpi indah yang anda cipta sendiri..setuju sangat~